سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 






درباره نویسنده
اهل بیت ( علیهم السلام) - نسل جوان
سخن آشنا
وبلاگی شاد و در عین حال علمی جهت پاسخگویی به سوالات با روشی کاملا جدید
تماس با مدیر نسل جوان


آرشیو وبلاگ
حضرت ختمی مرتبت (ص)
اهل بیت ( علیهم السلام)
مهدویت
احادیث آموزنده
حکایتهای زیبا
نکات مذهبی
سوالات رسیده
انچه باید جوانان بدانند
نوشته های منتخب پارسی بلاگ
میزگردهای منتخب پارسی بلاگ
میزگرد ها
متفرقه
سوالات ازدواج
مقالات
مباحث و سوالات در مورد زنان
حقوق کودک
لطیفه ها
لینک ها
حرف دل
مباحث قرانی
نسل جوان در سایتها و وبلاگهای دیگر
محرم
نماز
آیت الله العظمی بهجت(ره)


لینکهای روزانه
گاهنامه نماز [289]
[آرشیو(1)]


لینک دوستان
جمله های طلایی و مطالب گوناگون
جلوه های عاشورایی
تکنولوژی کامپیوتر

مسافر عاشق
آرامش جاویدان در پرتو آموزه های اسلام
دوزخیان زمین
عاشق دلباخته
امیدزهرا
esperance
شیلو عج الله
گاهنامه نماز
حزب اللهی مدرنیته
14 معصوم
موتور سنگین ... HONDA - SUZUKI ... موتور سنگین
آتش عشق
تا ریشه هست، جوانه باید زد...
خلوت تنهایی
و خدایی که در این نزدیکی است
محمدرضا جاودانی
یا امام زمان (عج)
معلومات عمومی(پرسش و پاسخ )
شور دل
تمنای دل

عضویت در خبرنامه
 
لوگوی وبلاگ
اهل بیت ( علیهم السلام) - نسل جوان

آمار بازدید
بازدید کل :556592
بازدید امروز : 15
بازدید دیروز17
 RSS 



در کل اینترنت
 در این سایت

با سلام

این لینک رو  که یک پاور پونت جالبه  و یکی از دوستان برام ارسال کرده  با نام از حجاز تا  کربلا رو حتما ببینید خیلی جالبه

http://mahdizare.persiangig.com/karbela.pps

التماس دعا



نویسنده » سخن آشنا » ساعت 10:43 صبح روز چهارشنبه 87 بهمن 16

باسلام  و تبریک عید قربان ، عید آزادی از اسارت نفس و شکوفایی ایمان و یقین
روز عید قربان فرا رسید، ماءمون ، حضرت امام رضا (علیه السّلام) را مجبور نمود که نماز عید قربان را او بجا آورد حضرت  چند بار ً از ماءمون خواست که مرا از این کار معاف بدار، ولى ماءمون با اصرار و پافشارى مى گفت : باید نماز عید را شما اقامه کنى !!
سرانجام حضرت امام رضا (علیه السّلام) قبول نمود مانند روش پیامبر( صلّى اللّه علیه و آله) و امیر مؤمنان (علیه السّلام  ) نماز  بخواند
یاسر خادم  مى گوید: سرداران و سپاهیان در خانه امام و اطراف آن جمع شدند ، مردم از بزرگ و کوچک و زن و مرد و کودک سر راه امام ، صف کشیدند، عدّه اى به علت زیاد بودن جمعیت  در پشت بامها ایستاده بودند ، هنگامى که خورشید طلوع کرد، امام رضا (علیه السّلام )غسل نمود و عمّامه بر سر نهاد. یک سر عمامه را روى سینه و سر دیگرش را میان دو شانه اش انداخت و .... و به همه پیروانش نیز دستور داد تا چنان کنند.
سپس عصاى پیکاندارى را به دست گرفت و پابرهنه بیرون آمد،  دروقت حرکت  سر به سوى آسمان بلند کرد و چهار بار تکبیر گفت اللّه اکبر، الله اکبر  ارتشیان و کشوریان ، با شکوه ویژه اى ، صف در صف ایستاده بودند، امام رضا (علیه السّلام) از خانه بیرون آمد و دم در ایستاد و فرمودند :اللّه اکبر! اللّه اکبر ! اللّه اکبر ! على ماهدانا......
همه جمعیّت ،تکبیر می گفتند  به گونه ای که  شهر یکپارچه به گریه و شیون و فریاد تبدیل شد  ، هنگامى که سرداران و رؤ سا، دیدند امام رضا (علیه السلام )  با کمال سادگى و با پاى برهنه از خانه بیرون آمد، آنها نیز پیاده شدند وکفشهای خودرا در آوردند  حضرت در هر قدمى مى ایستاد و سه بار تکبیر مى گفت ، …
وضع آن صحنه  عظیم ملکوتى را به ماءمون گزارش دادند،فضل بن سهل نخست وزیر و رئیس ارتش نزد ماءمون بود، به ماءمون گفت : اى امیر مؤ منان ! اگر امام رضا )علیه السّلام(با این شکوه به مصلا برسد، مردم شیفته مقام او مى گردند.  خوب است که از او بخواهى تا برگردد  لذا ماءمون ازترس  شخصى را نزد امام رضا (علیه السلام ) فرستاد و توسط او درخواست بازگشت کرد.
امام رضا)علیه السّلام ) بى درنگ کفش خود را طلبید و سوار بر مرکب شد و بازگشت ( داستانهاى اصول کافى ، ج 2 ،  ص 66 اصول کافى ، ج 1 ص  490)
التماس دعا



نویسنده » سخن آشنا » ساعت 1:37 عصر روز سه شنبه 87 آذر 19

با سلام  و تبریک  ولادت حضرت علی اکبر (علیه السلام)  و روز جوان  خدمت همه دوستان  جوانم 
ای جگر گوشه لولاک علی                               سینه چاکت شده  افلاک علی
چهره اول تمثال نبی                                       علی دومی از آل علی
پور مولایی و مولای  منی                                 پور لیلایی و لیلای منی
تو قرار دل بی تاب منی                                    من تو را بنده تو ارباب منی
جسم بی جان  مرا روح تویی                            کشتی روح مرا نوح تویی

اشتیاق امام حسین (علیه السلام) به علی اکبر (علیه السلام) 

اهل مدینه چنان بودند که که به هنگام اشتیاقشان  به پیامبر (ص)  به علی اکبر (ع) می نگریستند  امام حسین (ع) او را بسیار دوست می داشت به گونه ای که هر وقت  وی را می دید از دیدارش بسیار شادمان  می گشت  و اگر او تقاضایی از پدر می نمود  هرگز آن را رد نمی کرد
التماس دعا



نویسنده » سخن آشنا » ساعت 10:6 صبح روز چهارشنبه 87 مرداد 23

بسم الله الرحمن الرحیم

 با سلام و تبریک ولادت حضرت امام حسن (ع) و التماس دعا امروز مطلبی رو در مورد مفهوم دوستی و تمسک به اهل بیت (ع) خدمتتون عرض می کنم امیدوارم از عنایات خاص ان بزرگواران مخصوصا حضرت امام حسن (ع) که امروز روز ولادتشان می باشد در این ماه پر خیر و برکت بی نصیب نمانیم

توسل و توجه به اهل بیت - علیهم السلام - صفا بخش دل است و موجب عنایت و دستگیری آنان می شود .تمسک به حضرت علی (ع)یعنی دوستی ، اعتقاد و چنگ زدن به ریسمان ولایت مولا امیرالمومنین(ع) واطاعت و عمل به فرمایشات حضرت . معیار هایی که از روایات برای دوستی واقعی اهل بیت ( ع ) به دست می آید بدین شرح است :

  1 - تولی یا پیوند قلبی با اهل بیت ( ع ) و دوست داشتن دوستان انان .

 2 - تبری ( دشمنی و بیزاری با تمام وجود نسبت به دشمنان آنان ) .

  3 - حلال دانستن آنچه حلال شمرده اند .( هماهنگی عملی و پیروی همه جانبه از آنان )

  4- حرام شمردن آنچه حرام شمرده اند

 5 - انتظار فرج و آمادگی نسبت به آن.

  و از آیاتی که دربارة اطاعت از رسول اکرم(ص) ‌و به تبع ایشان اطاعت از امامان معصوم(ع)‌: وارد

 شده چنین می‌توان استفاده کرد که برای پیروی از این بزرگواران باید به نکات ذیل توجه کامل داشت   

 1. دوری از گناهان و برطرف نمودن زنگار گناهان از قلب‌

 2. از دستورات آن‌ها پیروی کردن‌

 3. در برابر آن‌ها خضوع داشتن

 4. ایمان داشتن به خداوند متعال‌

  5. پرهیزگار و متقی بودن‌

 6. با هم دوستی و اتحاد داشتن و...

 آیاتی که در این زمینه‌ها وارد شده‌، عبارتند از: آل‌عمران‌، 32و132 / نسأ، 59 / مائده‌، 92 / انفال‌، 1 / نور، 56 و...

و در همین زمینه در روایتی از امام باقر(ع) می فرماید : شیعة ما نیست مگر کسی که تقوا و اطاعت خداوند را کند و نمی‌توان این شیعیان را شناخت‌، مگر به وسیله تواضع و خشوع و ادای امانت و زیادی ذکر خداوند متعال در وجود آن‌ها.  روایتی دیگر امام صادق ‌می‌فرماید : "شیعیان ما اهل ورع و اجتهاد و کوشش و اهل وفا و امانت و اهل زهد و عبادتند ، در شبانه روز پنجاه و یک رکعت نماز به جای می‌آورند، شب برای راز و نیاز و نماز شب‌ بیدار می‌شوند، در روز روزه می‌گیرند و زکات اموالشان را می‌پردازند و حج خانة خدا را بجا می‌آورند و از هر فعل حرامی اجتناب می‌کنند.

 به طور خلاصه با توجه به ایات و روایات فوق تمسک به اهل بیت (ع) یعنی :

1 – معرفت و شناخت ایشان : چنانکه پیامبر اکرم (ص) می‏فرماید: "کسی که بمیرد و امام خود را نشناسد به مرگ دوران جاهلیت مرده است.

 2 - رابطه معنوی مستمر با ائمه علیه‏السلام

 3 - محبت واقعی به ائمه علیه‏السلام‏

 4 - تبعیت از امامان علیه‏السلام(عمل به دستورات ایشان ) و الگو قرار دادن ان حضرات

 خدایا به ما توفیق شناخت و تمسک به اهل بیت (ع) رو عنایت بفرما

 در ظهور اقا امام زمان (عج) تعجیل بفرما

 انقلاب اسلامیمونو به انقلاب مهدی موعود (عج) متصل بفرما

 به رهبرمون طول عمر عنایت بفرما

 امین یا رب العالمین



نویسنده » سخن آشنا » ساعت 9:50 عصر روز شنبه 87 مرداد 5

یسم الله الرحمن الرحیم

 سلام علیکم عیدتون مبارک امیدوارم همیشه در مسیر ولایت ثابت قدم باشید و باشیم

در مورد اهمیّت غدیر خم خدمت شریفتان عرض کنم که در آن خلافت و جانشینى مولاى متقیان و امیرمؤمنان، على علیه السلام به دستور خداوند توسط پیامبرگرامى اسلام براى امّت اسلامى بیان شد. مسلمانانى که همراه پیامبر به حج آمده بودند - حجى که آخرین حج پیامبر بود و آنرا حجة الوداع گفتند - پس از مراجعت از حج هنوز پراکنده نشده بودند، که جبرئیل آیه یاایها الرسول بلغ ما انزل الیک ا نازل کرد. بدین ترتیب، منبرى از جهاز شتر ساخته شد و پیامبر برفراز منبر بالا رفته، خطبه اى خواند و زیر بغل على علیه السلام را گرفته، بلندکرد و فرمود: من کنت مولا فعلى مولاه. هرکه من مولاى اویم على مولاى اوست

 آنگاه در باره دوستان على دعا کرد و درباره کسانى که او را یارى نکنند، نفرین فرمود.

 کلمه (مولی) که در حدیث غدیر درباره حضرت امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) وارد شده، به معنای صاحب اختیار و اولویت در تصرف است. این بیان دلالت بر امامت و خلافت آن حضرت بعد از رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) دارد. این معنا دارای شواهد و قرائن بسیاری هم هست، که آن را تأکید می‏کند.

 از جمله بعد از اینکه حضرت پیامبر صلی الله علیه وآله در روز غدیر خم در مورد حضرت امیر(علیه السلام) آن سخنان را فرمودند، جناب سلمان از پیامبر(صلی الله علیه وآله)پرسید: ای رسول خدا علی بر ما چگونه ولایت دارد؟

 پیامبر فرمودند: ولایه کولای. من کنت اولی به من نفسه، فعلّی اولی به من نفسه ولایت علی بر شما همانند ولایت من است بر شما هر کس من بر جان وی اولویت دارم، علی نیز بر جان او اولویت دارد.

 خدایا در ظهور ولی عصر(روحی له الفداه ) فرزند زهرا (سلام الله علیها ) تعجیل بفرما   

 

امین یا رب العالمین

 



نویسنده » سخن آشنا » ساعت 9:49 عصر روز شنبه 87 مرداد 5

بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام و تسلیت سالروز شهادت جانسوز دختر حضرت موسی بن جعفر فاطمه معصومه(سلام الله علیها ) مختصری از زندگی نامه ان حضرت را خدمت عزیزان تقدیم می کنم 

 حضرت معصومه(سلام الله علیها ) دختر حضرت امام موسی بن جعفر(علیه‏السلام) و خواهر حضرت ثامن الحجج امام رضا(علیه‏السلام) است . وی با امام رضا از یک مادر به نام نجمه هستند بنابر نقلی حضرت معصومه(سلام الله علیها ) در اوّل ذی‏القعده سال 173 هجری قمری در مدینه متولد شد.

 وقتی که ده ساله بود، پدر بزرگوارشان به شهادت رسید و از آن زمان به بعد تحت مراقبت برادرشان حضرت امام رضا(علیه‏السلام) قرار گرفتند، پس از این که خلافت به مأمون عباسی رسید، امام رضا(علیه‏السلام) را به عنوان ولایت عهد به مرو دعوت کرد حضرت با اکراه این دعوت را پذیرفت و به سوی مرو (خراسان) حرکت کرد. حضرت معصومه (سلام الله علیه ) پس از یک سال دوری از برادر عزیز خود تصمیم گرفت با جمعی از برادران و عده ای از خویشان به سوی خراسان حرکت کنند. این کاروان کوچک وقتی به ساوه رسید، حضرت معصومه بیمار شد. وقتی فهمید تا قم حدود ده فرسنگ فاصله است فرمود: مرا به قم ببرید  زیرا از پدر بزرگوارم شنیدم که قم مرکز شیعیان است.

 مردم قم همراه با بزرگان شهر به استقبال حضرت معصومه(سلام الله علیها ) و همراهان شتافتند. موسی بن خزرج اشعری شخصیت برجسته شهر در پیشاپیش، زمام شتر آن حضرت را گرفت و جمعیت زیادی از مردم مشتاقانه پروانه آسا شمع وجود ایشان را در میان گرفتند و به درخواست موسی بن خزرج، حضرت در منزل وی سکونت نمود حضرت معصومه پس از هفده روز اقامت در قم از دنیا رفت. بنابر نقلی سالروز وفات شهادت گونه حضرت در دهم ربیع‏الثانی 201 هجری قمری و در 28 سالگی است(تاریخ قم)

 امام صادق‏علیه‏السلام فرمودند: به شفاعت حضرت معصومه شیعیان به بهشت می‏روند (بحار الانوار ج 60 ص 216 )

 التماس دعا



نویسنده » سخن آشنا » ساعت 9:48 عصر روز شنبه 87 مرداد 5

بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض تبریک ولادت با سعادت عقیله بنی هاشم عابده ال علی حضرت زینب (سلام الله علیها ) و روز پرستار

 چکیده ای از زندگانی حضرت

حضرت زینب (سلام علیها )روز پنجم جمادی الاولی سال پنجم هجری در مدینه پس از حضرت امام حسین (علیه السلام )متولد شدند. حضرت زینب (ع) دارای قوت قلب و فصاحت زبان و شجاعت و زهد و تقوا و عفاف فوق العاده بودند. او هم دختر شهید بود، هم خواهر شهید، هم مادر شهید و هم عمه شهید

 القابی که در کتب تاریخی برای حضرت ذکر شده است عبارتند از : عقیله بنی هاشم ، عقیله طالبیین ، صدیقه ، عالمه ، فهیمه ، عقیله ،عاقله ، موثقه ، عارفه ، محدثه ، فاضله ، کامله ، عابده ال علی .

 از وقتی که حضرت اباعبدالله (علیه السلام)از بیعت یزید امتناع کردند و از مدینه به جانب مکه و کوفه و کربلا حرکت کردند، حضرت زینب (سلام علیها )به اتفاق دو فرزندش محمد و عون بنا بر قولی همراه برادرش حرکت کرد و همه جا با آن حضرت بودند.

پس از شهادت امام حسین (علیه السلام)و یارانش کاروان اسیران اهل بیت را سرپرستی کرد و از حضرت امام سجاد باتمام وجود مراقبت نمود. بارها جان خود را سپر بلای امام سجاد(علیه السلام) قرار داد و با خطبه های آتشین جنایات وستمگری های خاندان اموی را افشا کرد.

 بارزترین بعد زندگیش ، پاسداری از فرهنگ عاشورا بود که با سخنرانی های آتشین خویش پیام خون حسین (علیه السلام )را به گوش جهانیان رساند



نویسنده » سخن آشنا » ساعت 9:47 عصر روز شنبه 87 مرداد 5

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

با عرض تبریک ولادت با سعادت   مولود کعبه مولای متقیان امیرالمومنین علی (علیه السلام ) و روز پدر خدمت همه پدران و دعا جهت سلامتیشان مخصوصا پدر عزیزتر از جان خودم  

رسول خدا (صلی الله علیه و اله ) با اصحاب در مسجد به نماز ظهر مشغول بودند که مردی وارد مسجد شد و درخواست کمک کرد. کسى چیزى به او نداد.مرد روی به جانب خدا نمود و گفت (الهی تو واقفی که از مسجد پیغمبر تو محروم می روم ) حضرت علی (علیه السلام ) در حالى که به نماز مشغول بود، در حال رکوع، انگشت خود را به طرف مرد حرکت داد و انگشترش را به او بخشید. در تکریم این بخشش بزرگوارانه ایه 55 سوره مائده نازل شد:

(إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ)

کلمه" انما" در لغت عرب به معنى انحصار است پس ایه اینگونه ترجمه می گردد:(ولی و سرپرست و متصرف در امور شما سه کس است:خدا و پیامبر و کسانى که ایمان آورده‏اند، و نماز را برپا مى‏دارند و در حال رکوع زکات مى‏دهند)

و به این ترتیب، آیه از آیاتى است که به عنوان یک نص قرآنى دلالت بر ولایت و امامت على ( علیه السلام) دارد جالب اینکه در کتاب غایة المرام تعداد 24 حدیث در این باره از طرق هل تسنن و 19 حدیث از طرق شیعه نقل کرده است و کتابهاى معروفى که این حدیث در آن نقل شده از سى کتاب تجاوز مى‏کند که همه از منابع اهل تسنن است، از جمله محب الدین طبرى در ذخائر العقبى صفحه 88 و علامه قاضى شوکانى در تفسیر فتح القدیر جلد دوم صفحه 50 و ...(به نقل از تفسیر نمونه ص 425)  ایا  واقعا  می توان اینهمه احادیث را که شیعه و سنی نقل کرده اند را نادیده گرفت ، اما گویا متاسفانه تعصب اجازه نمى‏دهد که اینهمه روایات و اینهمه گواهى دانشمندان در باره شان نزول آیه فوق مورد توجه قرار گیرد.

 نظر به اینکه به ایام نیمه شعبان نزدیک هستیم   سعی خواهم نمود در پستهای بعدی به مطالبی در زمینه مهدویت بپردازم

 

 یا حق



نویسنده » سخن آشنا » ساعت 9:46 عصر روز شنبه 87 مرداد 5

بسم الله الرحمن الرحیم

 با عرض سلام

 دیروز عصر که در حال تهیه متن زیر جهت ارسال به دوستان عزیزم بودم زلزله ای سهمگین با صدای عجیب ما را متوجه زلزله الساعه نمود واقعا فاصله انسان تا مرگ به اندازه یک ثانیه بیشتر نیست و فقط و فقط اعمال انسان است که می تواند کمک و یار انسان پس از مرگ باشد با اینکه قسمتهایی از دیوار واحد ما که در طبقه سوم می باشد ترک برداشت و وسائل منزل بهم ریخت  اما انچه که مرا خوشحال و امیدوار می نمود این بود که در ان لحظه در حال نوشتن مطلبی در مورد حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها ) برای دوستان بودم  . متنی را  که دیروز قبل از زلزله اماده نموده بودم را جهت دوستان گرامی ارسال می نمایم ان شاء الله که مقبول درگاه احدیت واقع گردد و خداوند تبارک و تعالی ما را از شیعیان واقعی اهل بیت عصمت و طهارت قرار دهد .

به نام خدا

با عرض سلام و تسلیت روز شهادت ام ابیها خانم فاطمه زهرا (سلام الله علیها ) و تخریب مناره های حرم عسگریین (علیهما السلام ) و وفات استاد ارجمند عالم مجاهد حضرت ایت الله العظمی فاضل لنکرانی (رحمه الله علیه ) خدمت همه دوستان عزیز

 قلم عاجز از ان است که فضائل یا مظلومیت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها ) را توصیف نماید بنده سعی می کنم با استفاده از روایات در مورد نام فاطمه(سلام الله علیها ) توضیحاتی را خدمت شریفتان عرض کنم    

 فاطمه وصفی است از مصدر فطم، و فطم در لغت عرب به معنی بریدن و قطع کردن و جدا شدن آمده است. فاطمه بر وزن اسم فاعل معنی مفعولی می دهد، به معنی بریده و جدا شده. فاطمة زهرا(سلم الله علیها ) از چه چیز بریده شد؟ در کتاب های شیعه و سنی روایت شد، که پیغمبر(صلی الله علیه و اله ) فرمود: او را فاطمه نامیدند،‌چون خود و شیعیانش از آتش دوزخ بریده شده اند(1) یونس بن ظبیان گوید: امام صادق(علیه السلام ) فرمود:ایا می دانی تفسیر فاطمه چیست؟ عرض کردم: نه،‌ تفسیر آن را بفرمایید. حضرت فرمود: فطمت من الشر؛ بریده شده است از بدی ها(2) پس به خاطر این که فاطمه(س)‌از تمام بدی ها بریده شده و بری از همه شرها و گناهان است،‌ و از آتش دوزخ به دور است، وی را فاطمه نامیدند.

 1)شیخ عباس قمی،‌ منتهی الامال، ج 1، ص 131 و 132.

2)همان.

یا حق



نویسنده » سخن آشنا » ساعت 9:43 عصر روز شنبه 87 مرداد 5

بسم الله الرحمن الرحیم

بعضی از شخصیتها هستند که نمی توان شخصیت و مقام و منزلت انها رو تعریف کرد  از جمله شخصیت و منزلت حضرت فاطمه زهرا قابل توصیف و تعریف نیست و ما تنها می توانیم بگوییم فاطمه فاطمه است و بس لذا نگاهی هر چند کوتاه به مقام و منزلت حضرتش از نگاه معصومین می اندازیم . قبلا یاداور می شویم که این نوشته ها تنها و تنها قطره ای از دریای فضیلتهای ان بزررگوار در کلام معصومین است

 1ـ فاطمه علیها السلام از نگاه امام امیرالمؤمنین علیه السلام

حضرت على علیه السلام در پاسخ به ادعاهاى بى‏اساس معاویه مبنى بر فضایل امویان در نامه‏اى مى‏نویسد: «... دو سید جوانان اهل بهشت از ماست و «صبیة النار» از شماست، کودکانى که نصیب آنان آتش گردید. بهترین زنان جهان از ماست. و «حمالة‏الحطب‏» آنکه هیزم کشد براى دوزخیان از شماست. این فضلیت‏ها از ماست و آن فضیلت‏ها از شماست...» و در شعرى که به ایشان منسوب است، مى‏فرماید: «من به فاطمه و فرزندانش مباهات مى‏کنم! آن گاه به رسول خدا صلى الله علیه و آله افتخار مى‏کنم در آن هنگام که فاطمه را به همسرى من درآورد.»

 2- فاطمه علیها السلام از نگاه امام حسن مجتبى علیه السلام

امام حسن علیه السلام در موارد بسیارى از مادرشان سخن گفته‏اند. من جمله: «شبى دیدم مادرم در محراب به نماز ایستاده است و تا طلوع خورشید مشغول رکوع و سجود بود و شنیدم براى یکایک مردان و زنان دعا مى‏کرد و آنان را نام مى‏برد ولى براى خود چیزى نخواست. عرض کردم: مادر! چرا همان گونه که براى دیگران دعا مى‏کنى، براى خود دعا نمى‏کنى؟ فرمود: فرزندم! اول همسایه بعد از آن خانه.» الجار ثم الدار

 3- فاطمه علیها السلام از نگاه امام حسین علیه السلام

در روز عاشورا، در آن هنگام که لشکر دشمن امام حسین علیه السلام را احاطه کرد. ضمن خطبه مفصلى فرمودند: «مرا بین کشته شدن و ذلت مخیر کرده‏اند و من هرگز تن به پستى نمى‏دهم. خدا و رسول مرا از چنین کارى باز مى‏دارند. همچنین نیاکان پاک و دامن‏هاى مطهر و پاکیزه اجازه چنین پذیرشى را به من نمى‏دهند.» در یک کلام، امام حسین علیه السلام دلیل پایمردى و مقاومت‏خویش را تربیت الهى فاطمه علیها السلام مى‏داند.

 4- فاطمه علیها السلام از نگاه امام سجاد علیه السلام

امام سجاد علیه السلام مى‏فرماید: «وقتى که قیامت فرا رسد، منادى ندا مى‏دهد: در این روز، ترس و اندوهى به خود راه ندهید. همه خوشحال از این عفو عمومى سربالا مى‏برند. فاطمه علیها السلام وارد محشر مى‏شود و گفته مى‏شود کسانى که به آیات ما ایمان آوردند و مسلمان شدند به جز مسلمانانى که دوستدار اهل‏بیت هستند، همگى سرها را بزیر اندازند. آن گاه اعلام مى‏شود: این است فاطمه دختر محمد صلى الله علیه و آله. او و همراهانش به سوى بهشت مى‏روند. خداوند فرشته‏اى را خدمت وى مى‏فرستد و مى‏گوید: حاجتت را از من بخواه!فاطمه عرض مى‏دارد: پروردگارا! حاجت من آن است که مرا و کسانى را که فرزندان مرایارى کردند، مورد عفو قرار دهى.»

 5- فاطمه علیها السلام از نگاه امام محمدباقر علیه السلام

امام باقر علیه السلام در قسمتی از روایتی  مى‏فرماید: «به خدا سوگند! اى جابر در آن روز (روز قیامت) فاطمه(سلام الله علیه) شیعیان و دوستانش را همانند پرنده‏اى که دانه خوب را از دانه بد جدا مى‏کند، از بین جمعیت جدا مى‏کند.(وبا خود به بهشت می برد)»

 6- فاطمه علیها السلام از نگاه امام جعفر صادق علیه السلام

سید هاشم بحرانى روایت دیگرى از امام صادق علیه السلام نقل مى‏کند که: «نبوت هیچ پیامبرى تکمیل نشد مگر این که به فضیلت آن حضرت اقرار نموده، محبت او را دارا باشد.»  و همچنین در ذیل آیه شریفه «اناانزلناه فى‏لیلة‏القدر» ; مى‏فرماید: منظور از «لیلة‏» فاطمه و منظور از «قدر» خداوند است. هرکس فاطمه را آن گونه که سزاوار است، بشناسد، «لیلة‏القدر» را درک کرده است.»


 
7- فاطمه علیها السلام از نگاه امام موسى کاظم علیه السلام

امام کاظم علیه السلام مى‏فرماید: «همانا فاطمه، صدیقه و شهیده است.»


 
8- فاطمه علیها السلام از نگاه امام رضا علیه السلام

امام رضا علیه السلام از پدران بزرگوار خود از رسول خدا صلى الله علیه و آله نقل مى‏کند که پس از ازدواج على و فاطمه علیهما السلام خداوند عزوجل فرمودند: «اگر على علیه السلام را نمى‏آفریدم براى دخترت فاطمه همتا و همسرى در روى زمین یافت نمى‏شد.»


 
9- فاطمه علیها السلام از نگاه امام جواد علیه السلام

زکریا بن آدم نقل مى‏کند: «در محضر امام رضا علیه السلام بودم که امام جواد علیه السلام در حالى که بیش از چهار سال از عمرش نگذشته بود، وارد شد. وقتى نشست دستش را روى زمین قرار داد و سر به آسمان بلند نمود و مدتى طولانى به فکر فرو رفت. امام رضا علیه السلام فرمود: جانم فدایت! چرا این چنین در اندیشه‏اى؟ پاسخ داد: به جهت‏ستم‏هایى که نسبت‏به مادرم فاطمه علیها السلام انجام دادند.»


 
10- فاطمه علیها السلام از نگاه امام هادى علیه السلام

آن حضرت در مورد علت نامگذارى حضرت صدیقه طاهره علیها السلام به «فاطمه‏» ، از رسول خدا صلى الله علیه و آله نقل مى‏کند: «دخترم فاطمه را بدان جهت فاطمه نامیدند که خداوند عزوجل او و دوستانش را از آتش جهنم به دور نگه مى‏دارد.»


 
11- فاطمه علیها السلام از نگاه امام حسن عسکرى علیه السلام

امام حسن عسکرى علیه السلام از امام على علیه السلام، از رسول خدا صلى الله علیه و آله نقل مى‏کند که: «آن هنگام که خداوند آدم و حوا را آفرید، آنان در بهشت‏به خود مباهات مى‏کردند. آدم به حوا گفت: خداوند هیچ مخلوقى بهتر از ما نیافریده است. خداوند به جبرئیل فرمود: این دو بنده‏ام را به فردوس برین ببر! زمانى که وارد فردوس شدند، چشمانشان به بانویى افتاد که جامه‏اى زیبا از جامه‏هاى بهشتى در برداشت و تاجى نورانى بر سرگذاشته و دو گوشواره درخشان به گوشش آویخته بود و بهشت از پرتو نور چهره‏اش درخشان بود. حضرت آدم به جبرئیل گفت: حبیبم جبرئیل! این بانو که از زیبایى چهره‏اش بهشت نورانى گشته، کیست؟ گفت: او فاطمه دختر محمد صلى الله علیه و آله پیامبرى از نسل تو است که در آخرالزمان خواهد آمد. گفت: این تاجى که برسردارد، چیست؟ پاسخ داد: شوهرش على‏بن ابیطالب علیه السلام است. گفت: این دو گشواره که بر دو گوش او است چیست؟ پاسخ داد: دو فرزندش حسن و حسین مى‏باشند. آدم گفت: حبیبم! آیا اینان پیش از من آفریده شده‏اند؟ گفت: بلى، اینان در علم مکنون خداوند چهارهزار سال پیش از آن که تو آفریده شوى، وجود داشتند.»


 
12- فاطمه علیها السلام از نگاه امام مهدى (عج)

حضرت بقیة‏الله (عج) فرمودند: «دختر رسول خدا فاطمه علیها السلام براى من سرمشق و الگوى نیکویى است.» امام مهدى علیه السلام که با ظهور خویش عالم را متحول مى‏سازد، حضرت فاطمه علیها السلام را الگوى عملى و حکومتى خویش مى‏شمرد و این، حکایت از مقام عظماى بانوى عالم، حضرت زهرا علیها السلام دارد.


 
  خدایا ما رو از رهروانش قرار بده


 
به ما توفیق عمل به فرمایشاتش رو عنایت بفرما


 
در ظهور اقا امام زمان تعجیل بفرما


امین یا رب العالمین



نویسنده » سخن آشنا » ساعت 9:38 عصر روز شنبه 87 مرداد 5

   1   2   3      >