سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 






درباره نویسنده
حقوق کودک - نسل جوان
سخن آشنا
وبلاگی شاد و در عین حال علمی جهت پاسخگویی به سوالات با روشی کاملا جدید
تماس با مدیر نسل جوان


آرشیو وبلاگ
حضرت ختمی مرتبت (ص)
اهل بیت ( علیهم السلام)
مهدویت
احادیث آموزنده
حکایتهای زیبا
نکات مذهبی
سوالات رسیده
انچه باید جوانان بدانند
نوشته های منتخب پارسی بلاگ
میزگردهای منتخب پارسی بلاگ
میزگرد ها
متفرقه
سوالات ازدواج
مقالات
مباحث و سوالات در مورد زنان
حقوق کودک
لطیفه ها
لینک ها
حرف دل
مباحث قرانی
نسل جوان در سایتها و وبلاگهای دیگر
محرم
نماز
آیت الله العظمی بهجت(ره)


لینکهای روزانه
گاهنامه نماز [289]
[آرشیو(1)]


لینک دوستان
جمله های طلایی و مطالب گوناگون
جلوه های عاشورایی
تکنولوژی کامپیوتر

مسافر عاشق
آرامش جاویدان در پرتو آموزه های اسلام
دوزخیان زمین
عاشق دلباخته
امیدزهرا
esperance
شیلو عج الله
گاهنامه نماز
حزب اللهی مدرنیته
14 معصوم
موتور سنگین ... HONDA - SUZUKI ... موتور سنگین
آتش عشق
تا ریشه هست، جوانه باید زد...
خلوت تنهایی
و خدایی که در این نزدیکی است
محمدرضا جاودانی
یا امام زمان (عج)
معلومات عمومی(پرسش و پاسخ )
شور دل
تمنای دل

عضویت در خبرنامه
 
لوگوی وبلاگ
حقوق کودک - نسل جوان

آمار بازدید
بازدید کل :556599
بازدید امروز : 22
بازدید دیروز17
 RSS 



در کل اینترنت
 در این سایت

به نام خدا
با عرض سلام
سوال : چرا اسلام سقط جنین را حرام نموده است  ایا اگر جنینی به دنیا بیاید و بدبخت گردد  بهتر است  و یا اگر سقط گردد  و ایا صحیح است که بدنیا بیاید و انگ حرام زادگی داشته باشد ؟؟
پاسخ : یکی از مسائل مستحدثه علم فقه مسئله حرام بودن سقط جنین است.
 مسئله مستحدثه به هر موضوع جدیدی می گویند که حکم شرعی طلب می کند خواه این که این مسئله در سابق و گذشته نبوده باشد و یا اینکه در گذشته بوده ولی بعضی از قیود و شرایط آن تغییر پیدا کرده باشد و مسئله سقط جنین از جمله مسائلی است که قبلاً و گذشته بوده ولی الان بعضی
از قیود و شرایط آن تغییر پیدا کرده است.
ادله ای که دلالت می کند بر حرام
بودن سقط جنین یا شرعی هستند مثل قرآن و سنت و اجماع و یا عقلی هستند. اما قرآن؛ خداوند در قرآن می فرماید و لا تقتلوا النفس التی حرم الله الا بالحق(اسراء آیه 33) هرگز نفس محترمی که خدا قتلش را حرام کرده مکشید مگر آن که به حکم حق مستحق قتل شود. 
در زمان جاهلیت مردم پسران و دختران را از ترس فقر و ناموس به قتل می رساندند و خداوند بعد از بعثت پیامبر این آیه را نازل فرمودند که دست از قتل و کشتار فرزندان خود بردارند و این پندارهای شیطانی را از سر بدر کنند و تلاش و کوشش کنند هر چه بیشتر برخیزند خدا هم کمک نموده و زندگی آن ها را اداره می کند.
قابل توجه این که ما از این جنایت زشت و ننگین وحشت می کنیم در حالی که همین جنایت به شکل دیگری در عصر ما و حتی به اصطلاح در مترقی ترین جوامع انجام می گیرد و آن اقدام
به سقط جنین است که در مقیاس بسیار وسیع و به خاطر جلوگیری از افزایش جمعیت و کمبودهای اقتصادی و جسمی صورت می پذیرد(تفسیر نمونه، ج12، ص 101.)
در جایی دیگر خداوند در قرآن می فرمایند؛ من قتل نفسا بغیر نفس او فساد فی الارض فکانما قتل الناس جمیعا(سوره مائده، آیه 32. )هر انسانی را بدون ارتکاب قتل یا فساد در روی زمین بکشد چنان است که گویی همه انسانها را کشته
.
احترام خون انسان ها و حرمت قتل نفس از مسائلی است که همه شرایع آسمانی و قوانین بشری در آن متفقند و آن را یکی از بزرگترین گناهان می شمارند ولی اسلام اهمیت بیشتری به آن داده و کشتن یک نفر را مساوی با کشتن تمام انسان ها قرار داده است، همچنان که در آیه قبل ذکر شد حتی در بعضی از آیات قرآن دائمی بودن در آتش جهنم را که
مخصوص کافران می باشد برای قاتل تعیین کرده است.(تفسیر نمونه، ص 103) 
 مثلااین آیه: «و من یقتل مومناً متعمدا فجز
اوه جهنم خلداً فیها...( قرآن، سوره نساء، آیه 93)
و هر کس مومنی را به عمد بکشد مجازات او آتش جهنم است که در آن جاوید خواهد بود و خدا بر او خشم و لعن کند و عذابی بسیار شدید بر او مهیا سازد.
ا
ز نظر اسلام نه تنها قتل نفس بلکه کوچکترین آزار
یک انسان از نظر اسلام حرام است و مجازات دارد. و قرآن در سوره شوری: می فرمایند: (سوره شوری، آیه 42. )  تنها راه مواخذه برای آنهایی است که به مردم ظلم کنند  و در روی زمین به ناحق شرارت انگیزند و بر آن ها عذابی دردناک است.
اما عقل: عقل دلالت می کند بر حرام بودن سقط جنین به این صورت که عقل می گوید ظلم قبیح است و ناپسند است و سقط جنین هم ظلم فاحش است بلکه فاحش ترین ظلم هاست چون که سقط جنین ظلم و ستم بر کسی است که قدرت دفاع بر نفس خود را ندارد.( بحوث فقهیةهامة
حضرت آیه الله مکارم شیرازی، ص 274)
از نظر عقل ظلم بدو ناپسند است زیرا ظلم،حق مظلوم را پایمال می کند حق چیزی است که یک موجود استحقاق آن را دارد و باید آن را دریافت کند مثلا حیات
حق هر انسانی است اگر حیات از کسی گرفته شود به او ظلم می شود و حق او پایمال می شود(عدل الهی شهید مطهری، انتشارات اسلامی، سال 1361، ص 131 و 132. )و جنین هم اگر سقط شود چون حق حیات دارد سقط او ظلم در حق او محسوب می شود و حق حیات او پایمال می شود. 
مرگ از دست دادن است نه بدست آوردن لذا جسمی که صفت حیات را از دست می دهد و به جمادی تبدیل می شود تنزل یافته نه ترقی و در حقیقت چیزی که ذاتاً بد است مرگ و سلب حیات از دیگری است چون که مرگ موجب تنزل می شود و جلوی ترقی انسان را می گیرد.( عدل الهی، شهید مطهری، ص 130، ناشر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین.)و سقط جنین هم جلوی ترقی افرادی را که حق ترقی و به کمال رسیدن دارند را می گیرد. 
اما جواب از این که آیا جنین بدنیا بیاید و بدبخت گردد بهتر است یا این که سقط شود؟
حالات جنین
: 1. خلقت او تمام شده ولی روح در بدن دمیده نشده، 2. خلقت او تمام شده و روح در بدن او دمیده شده. (که معمولا در چهار ماهگی صورت می پذیرد) 3. خلقت او تمام نشده است.
امام قسم اول که خلقت او تمام شده و روح در آن دمیده نشده: بر این جنین عنوان انسان مرده صادق است بخاطر بعضی شباهت ها که با انسان مرده دارد و همان گونه که آزار رساندن به میت در اسلام حرام می باشد سقط جنین هم چون نوعی آزار رساندن به جنین است حرام می باشد چون که شارع مقدس حکم به اتحاددیه سقط جنین و دیه جنای
ت بر میت بخاطر شباهت آن ها به هم نموده است.
اما قسم دوم که روح در بدن آن دمیده شده است: سقط آن حرام می باشد چون که در این صورت جنین نفس هست و انسان محسوب می شود و قتل نفس هم قطعا در اسلام حرام می­باشد و به عبارتی دیگر سقط جنین ظلم و جنایت بر نفس است و ظلم و جنایت بر نفس دیگران هم حرام می باشد(بحوث فقهیةهامة
حضرت آیت الله مکارم شیرازی و کتاب مسائل مستحدثه، محمد صادق حسینی روحانی، ناشر موسسه دار الکتب، قم، ص 9.)
و از طرفی چون عنوان انسان بر او صادق است همان گونه که جایز نیست قتل انسان ناقص الخلقه بعد از تولد مثل مجنون و قطع نخاع و ... سقط جنین هم جایز نخواهد بود چون که حرمت قتل مومن شامل انسان سالم و مجنون و ... خواهد بود پس این حرمت شامل سقط جنین هم نخواهد بود.
ا
ما قسم سوم که جنین تام الخلقه نشده باشد (نطفه و ... علقه و ... باشد)
در این قسم هم سقط جنین بدون دلیل شرعی جایز نخواهد بود(بحوث فقهیةهامةحضرت آیت
الله مکارم شیرازی.)
اما جواب قسمتی که گفته سقط آن بهتر است یا این که انگ حرام زادگی به او بزنند:
سقط جنینی که از راه حرام به وجود آمده باشد حرام است چون این که این نوع جنین هم در حکم ملحق به مسلمان می شود و همان گونه که قتل مسلمان حرام می باشد و سقط جنین مسلمان نیز حرام می باشد قتل ولدزنا و سقط جنین حاصله از راه زنا نیز جایز نمی باشد.( بحوث فقهیه عامةحضرت آیت
الله مکارم شیرازی...)
یا حق

 



نویسنده » سخن آشنا » ساعت 2:8 عصر روز شنبه 87 فروردین 24

به نام خدا
با عرض سلام 
اگر به انواع مختلف سقط جنین - که در دنیای امروز شایع است - توجه کنید, این حقیقت را خواهید پذیرفت که ((عقل )) در همه این موارد, مستمسک کار بوده است و در این بین بسیاری از ارزش ها - از جمله ارزش انسان و حیات او - دستخوش بسیاری از صلاحدیدهای دیگر شده است . این از افتخارات اسلام است که برای انسان حتی در موقعیت نطفه نیز ارزش ویژه قائل است و اجازه نمی دهد حرمت و کرامت انسانی شکسته شود و هر کس به انگیزه ای این موجودارزشمند را به مسلخ بفرستد.
بنده ابتدا نظرات مراجع عظام رو در این مورد خدمت شریفتون عرض می کنم  سپس به برخی شبهات د این مورد پاسخ خواهم داد.
حضرت امام خمینی(ره):
  سقط جنین بعد از ولوج روح به هیچ وجه جایز نیست و قبل از  ولوج روح اگر ماندن آن باعث خطر جانی و ضرر غیرقابل تحمل برای مادر باشد اشکال ندارد.
  مقام معظم رهبری
:  سقط جنین حتی قبل از ولوج روح جایز نیست؛ مگر این که قبل از روح پیدا کردن، ماندن آن برای مادر خطر جانی داشته باشد که در صورت تشخیص پزشک مورد وثوق در این صورت اشکال ندارد.
  آیت‏اللّه‏مکارم شیرازی
:  سقط جنین در هیچ مورد جایز نیست، مگر در موارد ضرورت؛ مثلاً هرگاه مراحل ابتدایی جنین باشد و جنین به صورت انسان کامل در نیامده باشد و باقی ماندن جنین برای جان مادر خطر داشته باشد و یا باقی ماندن جنین در آن حالت و سپس تولد ناقص آن باعث عسر و حرج شدید برای پدر و مادر گردد، سقط در این صورت مانعی ندارد ولی احتیاط این است که دیه آن را بدهند ، (استفتاآت جدید، ص 452).
   آیت‏اللّه‏صانعی
:  سقط جنین مطلق حرام است (یعنی چه قبل از روح پیدا کردن و چه قبل از آن، لکن برای رفع خطر از مادر با توجه به نظر کارشناسی و حرج غیرقابل تحمل در صورتی که هنوز روح پیدا نکرده، نمی‏توان گفت حرام است ، (مجمع‏المسائل، ص 463).
  آیت‏اللّه‏فاضل لنکرانی:  اسقاط جنین بعد از ولوج روح (یعنی بعد از این که جنین روح پیدا کرد) که معمولاً بعد از تمام شدن چهارماهگی است) به هیچ وجه و در هیچ حال جایز نیست و قبل از ولوج روح نیز جایز نمی‏باشد؛ مگر این که جان مادر در معرض خطر باشد یا بقای جنین منجر به بیماری غیرقابل تحمل مادر شود که با احراز یکی از این دو امر، اسقاط مانعی ندارد ، (جامع‏المسائل، ص 490
).
  آیت‏اللّه‏سیستانی
:  سقط جنین بعد از ولوج روح (یعنی از چهارماهگی به بعد) به هیچ وجه جایز نیست؛ اما قبل از ولوج روح در صورتی که ضرورت ایجاب کند (یعنی برای جان مادر خطر داشته باشد) و یا مستلزم عسر و حرج شدید باشد مثل این که بچه ناقص‏الخلقه متولد می‏شود و بزرگ کردن آن برای مادر و پدر موجب عسر و حرج شدید است، در این صورت نطفه اشکال ندارد ولی کسی که سقط می‏کند باید دیه شرعی آن را بدهد.
مهم ترین شبهه ای که در این باب از طرف طرفداران سقط جنین مطرح می شود  این است که ما می دانیم سقط جنین عملی غیر انسانی است اما در مواردی مانند  ناخواسته بودن ، از راه حرام بودن ، ناقص الخلقه بودن نوزاد نباید جلوی ان گرفته شود و باید مراکزی برای سقط جنین قانونی ایجاد شود  چون  تولد این نوزاد نه به مصلحت خودش است و نه به مصلحت خانواده اش و با تولدش خانواده اش  دچار اذیت خواهند شد.
در  مورد این سوال لازم است عرض کنیم که  اسلام جلوگیری از بارداری را ممنوع نکرده است و تا قبل از بارداری زوجین می توانند از بارداری جلوگیری نمایند در نتیجه ناخواسته بودن بخودی خود منتفی می گردد و در مواردی هم که زوجین قصور می کنند  باید خود لوازم قصور خود را قبول کنند نه اینکه  با سقط جنین  و گرفتن حق حیات از نوزادی که  هیچ گناهی را مرتکب نشده  بخواهند قصور خود را جبران نمایند . در نطفه از راه حرام هم جواب مانند جواب قبلی است و به طور خلاصه  می توان گفت: 
گنه کرد در بلخ اهنگری    به شوشتر زدند گردن مسگری 
در مورد ناقص الخلقه بودن  که تولد ان موجب زحمت بسیار می شود  قبل از ولوج روح سقط جنین بنا به فتاوای مراجع که  قبلا خدمتتان عرض کردم  اشکالی ندارد  اما پس از ولوج روح  جنین به مانند یک انسان  کامل است و اجازه به سقط جنین همانند اجازه دادن به کشتن افراد معلول است که هر عقل سلیمی رد می کند.
در پایان لازم است نکته ای را عرض کنم و ان اینکه توجیهات طرفداران سقط جنین که معمولا خود را حامی حقوق زنان جا می زنند.  مانند توجیهات عرب جاهلی برای زنده بگور کردن دخترانشان است  انها می گفتند چون  احتمال اسیر شدن دختران در جنگها بسیار است و با اسیر شدنشان  مایه ننگ و اذیت و ازار خانواده می شوند و برای خودشان هم خوب نیست پس باید انها را زنده بگور کرد تا هم خود و هم خانواده شان راحت گردند  الان هم در برخی حرفهای انها  با ادبیات دیگر  بر زبان جاری می کنند  چرا که در زمان جاهلیت هم  می گفتند زنده به گور کردن دختران هم به نفع خود دختر است و هم به نفع خانواده دختر الان شما هم می گویند سقط جنین هم به نفع بچه است و هم به نفع خانواده اش  پس اگر  قرار باشه دلایل این افراد رو قبول کنیم باید دلایل اونها رو هم موجه بدونیم.
در  پایان  خوندن این خبر رو به دوستان توصیه می کنم  تا متوجه شوند معنی ازادی سقط جنین یعنی چه http://www.baztab.com/news/20882.php
یا حق



نویسنده » سخن آشنا » ساعت 1:54 عصر روز شنبه 87 فروردین 24