سفارش تبلیغ

گوشی سه سیم کارته با تلویزیون
کتابخانه های ایران
 






درباره نویسنده
چرا اسلام سقط جنین را حرام نموده است ؟؟ - نسل جوان
سخن آشنا
وبلاگی شاد و در عین حال علمی جهت پاسخگویی به سوالات با روشی کاملا جدید
آی دی مدیر نسل جوان
تماس با مدیر نسل جوان


آرشیو وبلاگ
حضرت ختمی مرتبت (ص)
اهل بیت ( علیهم السلام)
مهدویت
احادیث آموزنده
حکایتهای زیبا
نکات مذهبی
سوالات رسیده
انچه باید جوانان بدانند
نوشته های منتخب پارسی بلاگ
میزگردهای منتخب پارسی بلاگ
میزگرد ها
متفرقه
سوالات ازدواج
مقالات
مباحث و سوالات در مورد زنان
حقوق کودک
لطیفه ها
لینک ها
حرف دل
مباحث قرانی
نسل جوان در سایتها و وبلاگهای دیگر
محرم
نماز
آیت الله العظمی بهجت(ره)


لینکهای روزانه
گاهنامه نماز [222]
[آرشیو(1)]


لینک دوستان
جمله های طلایی و مطالب گوناگون
جلوه های عاشورایی

مسافر عاشق
آرامش جاویدان در پرتو آموزه های اسلام
دوزخیان زمین
عاشق دلباخته
امیدزهرا
esperance
تکنولوژی کامپیوتر
شیلو عج الله
گاهنامه نماز
حزب اللهی مدرنیته
14 معصوم
موتور سنگین ... HONDA - SUZUKI ... موتور سنگین
آتش عشق
تا ریشه هست، جوانه باید زد...
خلوت تنهایی
و خدایی که در این نزدیکی است
محمدرضا جاودانی
یا امام زمان (عج)
معلومات عمومی(پرسش و پاسخ )
شور دل
تمنای دل

موسیقی وبلاگ


عضویت در خبرنامه
 
لوگوی وبلاگ
چرا اسلام سقط جنین را حرام نموده است ؟؟ - نسل جوان

آمار بازدید
بازدید کل :299586
بازدید امروز : 292
بازدید دیروز412
 RSS 



در کل اینترنت
 در این سایت

به نام خدا
با عرض سلام
سوال : چرا اسلام سقط جنین را حرام نموده است  ایا اگر جنینی به دنیا بیاید و بدبخت گردد  بهتر است  و یا اگر سقط گردد  و ایا صحیح است که بدنیا بیاید و انگ حرام زادگی داشته باشد ؟؟
پاسخ : یکی از مسائل مستحدثه علم فقه مسئله حرام بودن سقط جنین است.
 مسئله مستحدثه به هر موضوع جدیدی می گویند که حکم شرعی طلب می کند خواه این که این مسئله در سابق و گذشته نبوده باشد و یا اینکه در گذشته بوده ولی بعضی از قیود و شرایط آن تغییر پیدا کرده باشد و مسئله سقط جنین از جمله مسائلی است که قبلاً و گذشته بوده ولی الان بعضی
از قیود و شرایط آن تغییر پیدا کرده است.
ادله ای که دلالت می کند بر حرام
بودن سقط جنین یا شرعی هستند مثل قرآن و سنت و اجماع و یا عقلی هستند. اما قرآن؛ خداوند در قرآن می فرماید و لا تقتلوا النفس التی حرم الله الا بالحق(اسراء آیه 33) هرگز نفس محترمی که خدا قتلش را حرام کرده مکشید مگر آن که به حکم حق مستحق قتل شود. 
در زمان جاهلیت مردم پسران و دختران را از ترس فقر و ناموس به قتل می رساندند و خداوند بعد از بعثت پیامبر این آیه را نازل فرمودند که دست از قتل و کشتار فرزندان خود بردارند و این پندارهای شیطانی را از سر بدر کنند و تلاش و کوشش کنند هر چه بیشتر برخیزند خدا هم کمک نموده و زندگی آن ها را اداره می کند.
قابل توجه این که ما از این جنایت زشت و ننگین وحشت می کنیم در حالی که همین جنایت به شکل دیگری در عصر ما و حتی به اصطلاح در مترقی ترین جوامع انجام می گیرد و آن اقدام
به سقط جنین است که در مقیاس بسیار وسیع و به خاطر جلوگیری از افزایش جمعیت و کمبودهای اقتصادی و جسمی صورت می پذیرد(تفسیر نمونه، ج12، ص 101.)
در جایی دیگر خداوند در قرآن می فرمایند؛ من قتل نفسا بغیر نفس او فساد فی الارض فکانما قتل الناس جمیعا(سوره مائده، آیه 32. )هر انسانی را بدون ارتکاب قتل یا فساد در روی زمین بکشد چنان است که گویی همه انسانها را کشته
.
احترام خون انسان ها و حرمت قتل نفس از مسائلی است که همه شرایع آسمانی و قوانین بشری در آن متفقند و آن را یکی از بزرگترین گناهان می شمارند ولی اسلام اهمیت بیشتری به آن داده و کشتن یک نفر را مساوی با کشتن تمام انسان ها قرار داده است، همچنان که در آیه قبل ذکر شد حتی در بعضی از آیات قرآن دائمی بودن در آتش جهنم را که
مخصوص کافران می باشد برای قاتل تعیین کرده است.(تفسیر نمونه، ص 103) 
 مثلااین آیه: «و من یقتل مومناً متعمدا فجز
اوه جهنم خلداً فیها...( قرآن، سوره نساء، آیه 93)
و هر کس مومنی را به عمد بکشد مجازات او آتش جهنم است که در آن جاوید خواهد بود و خدا بر او خشم و لعن کند و عذابی بسیار شدید بر او مهیا سازد.
ا
ز نظر اسلام نه تنها قتل نفس بلکه کوچکترین آزار
یک انسان از نظر اسلام حرام است و مجازات دارد. و قرآن در سوره شوری: می فرمایند: (سوره شوری، آیه 42. )  تنها راه مواخذه برای آنهایی است که به مردم ظلم کنند  و در روی زمین به ناحق شرارت انگیزند و بر آن ها عذابی دردناک است.
اما عقل: عقل دلالت می کند بر حرام بودن سقط جنین به این صورت که عقل می گوید ظلم قبیح است و ناپسند است و سقط جنین هم ظلم فاحش است بلکه فاحش ترین ظلم هاست چون که سقط جنین ظلم و ستم بر کسی است که قدرت دفاع بر نفس خود را ندارد.( بحوث فقهیةهامة
حضرت آیه الله مکارم شیرازی، ص 274)
از نظر عقل ظلم بدو ناپسند است زیرا ظلم،حق مظلوم را پایمال می کند حق چیزی است که یک موجود استحقاق آن را دارد و باید آن را دریافت کند مثلا حیات
حق هر انسانی است اگر حیات از کسی گرفته شود به او ظلم می شود و حق او پایمال می شود(عدل الهی شهید مطهری، انتشارات اسلامی، سال 1361، ص 131 و 132. )و جنین هم اگر سقط شود چون حق حیات دارد سقط او ظلم در حق او محسوب می شود و حق حیات او پایمال می شود. 
مرگ از دست دادن است نه بدست آوردن لذا جسمی که صفت حیات را از دست می دهد و به جمادی تبدیل می شود تنزل یافته نه ترقی و در حقیقت چیزی که ذاتاً بد است مرگ و سلب حیات از دیگری است چون که مرگ موجب تنزل می شود و جلوی ترقی انسان را می گیرد.( عدل الهی، شهید مطهری، ص 130، ناشر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین.)و سقط جنین هم جلوی ترقی افرادی را که حق ترقی و به کمال رسیدن دارند را می گیرد. 
اما جواب از این که آیا جنین بدنیا بیاید و بدبخت گردد بهتر است یا این که سقط شود؟
حالات جنین
: 1. خلقت او تمام شده ولی روح در بدن دمیده نشده، 2. خلقت او تمام شده و روح در بدن او دمیده شده. (که معمولا در چهار ماهگی صورت می پذیرد) 3. خلقت او تمام نشده است.
امام قسم اول که خلقت او تمام شده و روح در آن دمیده نشده: بر این جنین عنوان انسان مرده صادق است بخاطر بعضی شباهت ها که با انسان مرده دارد و همان گونه که آزار رساندن به میت در اسلام حرام می باشد سقط جنین هم چون نوعی آزار رساندن به جنین است حرام می باشد چون که شارع مقدس حکم به اتحاددیه سقط جنین و دیه جنای
ت بر میت بخاطر شباهت آن ها به هم نموده است.
اما قسم دوم که روح در بدن آن دمیده شده است: سقط آن حرام می باشد چون که در این صورت جنین نفس هست و انسان محسوب می شود و قتل نفس هم قطعا در اسلام حرام می­باشد و به عبارتی دیگر سقط جنین ظلم و جنایت بر نفس است و ظلم و جنایت بر نفس دیگران هم حرام می باشد(بحوث فقهیةهامة
حضرت آیت الله مکارم شیرازی و کتاب مسائل مستحدثه، محمد صادق حسینی روحانی، ناشر موسسه دار الکتب، قم، ص 9.)
و از طرفی چون عنوان انسان بر او صادق است همان گونه که جایز نیست قتل انسان ناقص الخلقه بعد از تولد مثل مجنون و قطع نخاع و ... سقط جنین هم جایز نخواهد بود چون که حرمت قتل مومن شامل انسان سالم و مجنون و ... خواهد بود پس این حرمت شامل سقط جنین هم نخواهد بود.
ا
ما قسم سوم که جنین تام الخلقه نشده باشد (نطفه و ... علقه و ... باشد)
در این قسم هم سقط جنین بدون دلیل شرعی جایز نخواهد بود(بحوث فقهیةهامةحضرت آیت
الله مکارم شیرازی.)
اما جواب قسمتی که گفته سقط آن بهتر است یا این که انگ حرام زادگی به او بزنند:
سقط جنینی که از راه حرام به وجود آمده باشد حرام است چون این که این نوع جنین هم در حکم ملحق به مسلمان می شود و همان گونه که قتل مسلمان حرام می باشد و سقط جنین مسلمان نیز حرام می باشد قتل ولدزنا و سقط جنین حاصله از راه زنا نیز جایز نمی باشد.( بحوث فقهیه عامةحضرت آیت
الله مکارم شیرازی...)
یا حق

 



نویسنده » سخن آشنا » ساعت 2:8 عصر روز شنبه 87 فروردین 24
داغ کن - کلوب دات کام دوستان کلوب لطفا داغ کنید